Med ett smart IT-system som bottenplatta i verksamheten har man full koll på resursanvändningen på matkedjan Panini. En del av det är effektiv distribution av överblivna matvaror till välgörenhet.
På Panini Internazionale som namnet till trots är ett svenskt företag har man några ledstjärnor, framför allt att sälja och servera nyttiga och miljövänliga måltider som tillagas i egen regi, snabbt och helt utan matsvinn. För att lyckas med det har de fyra bröderna som grundade företaget 1990 tagit hjälp av moderna IT-lösningar.
Panini som har 29 matbutiker i Stockholm var tidigt ute med IT. Redan i slutet av nittiotalet sålde man mat på webben. I arbetet med att motverka matsvinn använder man Oracles system Micros Simphony POS System for Restaurants. Det har gett flexibilitet vad gäller gäller både försäljning och vidare distribution av varor som inte sålts under dagen.
– Vi anstränger oss inte bara att leverera bra mat och service, utan även att bidra till samhället. Med Oracle som en grundpelare kan vi enkelt erbjuda våra varor i nya kanaler och vi kan använda de data som finns för att få insyn i vårt lager och eliminera matsvinn genom att dela med oss av överflödiga varor till behövande, säger Pierre Constantinou, medgrundare av Panini.
En grundpelare i verksamheten på Panini är att bara sälja dagsfärska måltider. De måltider som blir över distribueras vidare på olika sätt, till exempel via försäljning till studenter till halva priset under de två sista timmarna innan stängning. Mot dagens slut underrättas välgörenhetsorganisationer i närheten av butikerna om att de kan hämta överblivna varor. Hanteringen som sköts med systemet Simphony från Oracle innebär inte bara samhällsnytta, utan har även en positiv effekt på Paninis lönsamhet.
För att lyckas med det här krävs hantering av utbud och efterfrågan i realtid, vilket alltså görs med Simphony. Oracle som har en lång och välkänd bakgrund inom databaser, dataanalys och hantering av data i största allmänhet har lagt stor vikt vid smart hantering av data och avancerad, men lättanvänd, dataanalys i Simphony.
Paninis val av Simphony växte fram från svårigheter med att lägga till hantering av nya kanaler till det system som användes tidigare. Nu används Simphony för att hantera allt från design av menyer, till relationer med leverantörer och inte minst för att förutsäga efterfrågan, inte bara per dag utan för olika tidpunkter under dagen. Simphony används även för att identifiera partnerskap som kan bidra positivt till Paninis verksamhet. Och, ej att förglömma, så hanteras även kassorna med Simphony.
Redan nu har Panini och andra företag inom livsmedels- och restaurangbranscherna insett nyttan av smart datahantering. Allt pekar på att det kommer att bli ännu viktigare i svallvågorna efter coronapandemin, när livsmedels- och restaurangbranscherna påbörjar marschen tillbaka mot normala nivåer. Hantering av extraordinära händelser kräver extraordinära verktyg.
– Simphony ger Panini en enda bild av läget i företaget. Det gör att de kan sköta verksamheten mer effektivt, med högre lönsamhet, samt bättre kundkontakter och stöd till samhället, säger Simon de Montfort Walker, chef för affärsområdet Food and Beverage på Oracle.