Silicon Valley-baserade Okta, Inc. (NASDAQ: OKTA), en ledande leverantör av molnbaserade lösningar för säker hantering av identiteter, presenterade idag sin sjunde årliga Businesses at Work-rapport, som belyser hur organisationer och människor arbetade under ett år i nästintill ständig förändring. Teknologi spelade en avgörande roll under 2020, då företag i alla branscher över hela världen behövde anpassa sig till utmaningarna med den globala pandemin.
Rapporten Business at Work 2021 tittar övergripande på Oktas nätverk bestående av 9 400 kunder och över 6 500 integrationer med moln-, mobil- och webbappar, samt på IT-infrastrukturleverantörer, för att få en bättre förståelse för de appar som verksamheter använde mest under 2020. Årets främsta appar inkluderar en kombination av “bäst-i-klassen”-lösningar och de bästa lösningarna för distansarbete.
De snabbast växande apparna:
- För första gången någonsin är 90% av de snabbast växande apparna nya på topp 10-listan, vilket speglar den snabba övergången till distansarbete som fick företag att anta innovativa metoder för att hålla sina medarbetare uppkopplade, säkra och produktiva.
- Amazon Business, som erbjuder de anställda en plattform för köp av kritiska lösningar för distansarbete, är årets globalt sett snabbast växande app med 341% tillväxt.
- Nedbrutet på regioner är dock Zoom den snabbast växande appen i Europa, med en tillväxt på 86%.
- Populära samarbetsverktyg som t ex Miro, Figma och monday.com såg också en kraftig ökning av antalet kunder under hela året på global basis.
- Lattice, ett verktyg för ökat medarbetarengagemang, tog en plats bland de tio främsta, som första HR-verktyg sedan 2016.
De mest populära apparna:
- Microsoft365 fortsätter att inneha förstaplatsen, men Zoom, AWS, DocuSign och andra verktyg som främjar distansarbete innehar också bra placeringar på listan.
- Nästa generations säkerhetsverktyg Fortinet FortiGate och Palo Alto Networks GlobalProtect slog sig in på listan.
- I Europa finns Mimecast (e-postsäkerhet), Atlassian Product Suite, Github och Jamf Pro (mobile device management) bland regionens 15 mest populära appar.
“Förra året vände sig organisationer till appar som kunde hjälpa dem att fortsätta driva sina verksamheter genom de utmaningar som uppstod, vilket befäste den avgörande roll som teknologi har för framgång i alla branscher, säger Jesper Frederiksen, EMEA-ansvarig på Okta. “Okta såg framför allt en tydlig förändring mot bättre säkerhetspraxis, när företag tampades med ett oöverträffat antal cyberhot och riskerna med att driva sin arbetsstyrka på distans.”
Hellre “bäst-i-klassen”-lösningar än plattformar: Medan nätverkseffekter förstärker lojalitetseffekten i plattformar som Salesforce, Google Workspace och Microsoft 365, kompletteras de nu i allt högre grad av “bäst-i-klassen”-lösningar. Av Oktas Microsoft 365-kunder använder nästan 10% sex eller flera “best-of-breed”-appar, vilket betonar den ökande betydelsen av flexibilitet och funktionalitet när de anställda arbetar på distans. 42% använder Zoom, som är årets femte mest populära app sett till antalet kunder. Ytterligare 32% använder Slack, som är den sjunde mest populära appen. Bland Oktas Microsoft 365-kunder använder över 36% även Google Workspace (tidigare G Suite).
Organisationer blir smartare kring säkerhet: För att säkra distribuerade arbetsstyrkor investerade organisationer kraftigt i människocentrerade lösningar. Efter tre år som den snabbast växande appen är KnowBe4 nu den 14:e mest populära appen sett till antal kunder. Företag verkar även bli smartare när det kommer till säkerhet. I stället för att använda enkla och traditionellt svaga tvåfaktormetoder vänder sig företag nu alltmer till anpassningsbara former av autentisering, som t ex Okta Verify, för att säkra sina arbetsstyrkor. SMS som en säkerhetsfaktor sjönk från 53% för två år sedan till 49% idag, medan även användningen av säkerhetsfrågor minskade på liknande sätt, från 18% för två år sedan till 15% idag. Detta tyder på att företag tar säkerhetsriskerna för sina anställda på större allvar än tidigare.
Utvecklare fördubblar sina digitala upplevelser: I år skedde fler online-interaktioner mellan slutanvändare och varumärken än någonsin tidigare. Som ett resultat har organisationer ökat sitt fokus på att utforma engagerande och användarvänliga digitala upplevelser. Atlassian Product Suite, som innehåller ett antal utvecklarverktyg, behåller sin plats som den mest populära utvecklarappen, medan GitHub och PagerDuty hamnar på andra respektive tredje plats.
“Under de sju år som Okta har producerat den här rapporten har vi sett app-användandet utvecklas tillsammans med produktivitets-, flexibilitets- och säkerhetsbehoven hos vår globala användarbas. Under 2020 såg vi stora förändringar i vårt sätt att arbeta och förväntar oss att apparna på våra kommande topplistor kommer att stödja dynamiskt arbete i många år framöver,” sammanfattar Jesper Frederiksen.
För att läsa Business at Work 2021-rapporten i sin helhet, vänligen klicka här.