Volvos tunga elektriska lastbil satt på prov
Hem TRANSPORT Volvos tunga elektriska lastbil satt på prov

Volvos tunga elektriska lastbil satt på prov

Publicerat av: Redaktionen

Nu är det första oberoende energieffektivitetstestet med en fullastad tung elektrisk Volvolastbil utförd i Tyskland.

Den elektriska lastbilen överskred sitt officiella räckvidd och använde 50 procent mindre energi än sin dieselmotsvarighet.

Den testade lastbilen var en Volvo FH Electric, ett fordon med noll avgasutsläpp, 490 kW kontinuerlig effekt och en totalvikt på 40 ton. Den tyske lastbilsjournalisten Jan Burgdorf testade lastbilen på Green Truck Route, en 343 km lång sträcka som används för att testa olika tillverkares lastbilar i en mängd olika förhållanden. Rutten inkluderar en mängd olika motorvägar, kuperad terräng och snävare vägar.

– Jag måste säga att när man kör den här lastbilen är den lika smidig, eller till och med smidigare, än en diesellastbil. Förarna kommer att bli mycket förvånade över hur lätt den är att köra, hur tyst den är och hur bra den svarar. Det finns inga som helst vibrationer, säger Jan Burgdorf.

Volvo FH Electric höll en medelhastighet på 80 km/h över hela sträckan, vilket var i nivå med Volvo FH utrustad med en dieselmotor och bränsleeffektivitetspaketet I-Save. Baserat på energiförbrukningen på endast 1,1 kWh/km hade den elektriska lastbilen en total räckvidd på 345 km på en laddning.

Volvos tunga elektriska lastbil satt på prov– Det här testresultatet visar att det är möjligt att köra upp till 500 km under en vanlig arbetsdag, med ett kort stopp för laddning, till exempel under lunchtid, förklarar Tobias Bergman, presstestchef på Volvo Lastvagnar.

I Green Truck Route-testerna använde Volvo FH Electric 50 procent mindre energi än en Volvo FH med en jämförbar dieselmotor.

– Den elektriska drivlinan är mycket effektiv, vilket gör den helelektriska lastbilen till ett mycket kraftfullt verktyg för att minska CO2-utsläppen, kommenterar Tobias Bergman.

Volvo Lastvagnars mål är att elfordon ska stå för hälften av lastbilsförsäljningen 2030 och 100 procent  av nya sålda lastbilar ska senast 2040 vara koldioxidneutrala.

– Vi står bakom målen I Parisavtalet om klimatförändringar. Vetenskapsbaserade mål har satts och vi vidtar åtgärder för att snabba på utvecklingen för att dramatiskt sänka CO2-utsläppen relaterade till godstransporter på väg. Jag tror att det breda elektriska utbudet vi redan har på marknaden är ett mycket tydligt bevis på det, avslutar Tobias Bergman.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>