I ett pilotprojekt tillsammans med Beteendelabbet, Sveriges första beteendebyrå, testar Wallenstam nudging för att hjälpa sina hyresgäster att sortera sitt avfall på rätt sätt och öka återvinningen i ett utvalt testområde. Nudge är ett engelskt ord som på svenska kan översättas till att knuffa på någon för att få dennes uppmärksamhet.
Beteendelabbet kommer att bistå med kunskap och undersöka hinder, och motivation kring återvinningsbeteenden. Med analysen som grund ska Beteendelabbet sedan designa nudges så kallade “snälla knuffar” som ska uppmuntra och göra det lätt för hyresgästerna att återvinna.
– I vårt hållbarhetsarbete fokuserar vi på att årligen minska vår miljöpåverkan bland annat genom insatser inom just återvinning och att minska mängden avfall. Vi har idag en utmaning i hur man källsorterar och använder sop-/miljörum och ser fram emot vad samarbetet i detta pilotprojekt kan leda till, säger Karin Mizgalski, hållbarhetschef på Wallenstam.
Genom mätningar både innan, under och efter projektets gång kan åtgärderna utvärderas och jämföras, exempelvis med ett liknande bostadsområde där nudging inte har testats. Projektet kommer pågå under hösten 2019 och resultat och åtgärder från detta pilotprojekt kan sedan skalas upp och implementeras i fler bostadsområden och vidareutvecklas för att bli än mer effektiva.
– Vi ser fram emot att förstå oss på återvinningsbeteendet i Wallenstams fastigheter. Vi hoppas att kunna skapa ett win-win projekt, där vi gör nytta för miljön, sänker kostnader och ökar trivseln för de boende, säger Kajsa Lindström, nudgingexpert Beteendelabbet.
Beteendelabbet har flera lyckade nudgeprojekt inom fastighet och samhällsbyggnad i sin portfölj. De genomförde förra året ett liknande återvinningsprojekt på en byggarbetsplats, ett projekt som lyckades öka återvinningen med 90 ton.