Zalando ökar takten inom hållbarhet

Zalando ökar takten inom hållbarhet 1

Zalando storsatsar på hållbarhetsarbetet och utökar nu sitt hållbara sortiment till över 60 000 artiklar och börjar märka skönhetsprodukter med en hållbarhetsmärkning. Man lanserar dessutom “redeZIGN for circularity”, den första exklusiva capsule-kollektionen som är designad för återanvändning och återvinning

Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil har utökat sitt sortiment av hållbara produkter från 27 000 till över 60 000 artiklar. Detta för att antalet kunder som efterfrågar hållbart mode har mer än fördubblats sedan årets början och nu uppgår till 40 procent. I samarbete med branschpartnerna circular.fashion och Fashion For Good gör Zalando nu hållbara produkter ännu mer eftertraktade genom att lansera “redeZIGN for circularity”, den första capsule-kollektionen som är cirkulärt designad. Kollektionen är en av många satsningar som Zalando sedan oktober 2019 har presenterat inom ramen för sin hållbarhetsstrategi do.MORE  i vilken en nettopositiv påverkan för människor och planet eftersträvas.

– Vi har sedan årets början märkt att efterfrågan på mer hållbart mode har ökat markant, säger David Hejgaard, Nordenchef. Enligt en nyligen genomförd enkät anser 34 procent av våra kunder att Coronapandemin har fått dem att inse hur viktigt det är med hållbarhet. Detta har ökat behovet och drivkraften att skapa en mer hållbar modebransch. Tillsammans med våra partners vill vi nu driva denna förändring och göra det enklare för våra kunder att välja miljövänliga produkter.

Hållbarhetsmärker skönhetsprodukter
Kunder kan från och med nu bland annat köpa mer hållbara produkter inom skönhetskategorin, då Zalando har märkt dessa med en hållbarhetsmärkning. Det innebär att det går att välja bland över      1 000 skönhetsprodukter som är ekologiska, naturliga, biologiskt nedbrytbara, miljövänligt förpackade och djurvänliga eller som är tillverkade enligt hållbart skogsbruk. I september lanserade Zalando även sin nya pre-owned-kategori som innebär att kunder kan köpa och byta in använda kläder via plattformen.

Capsule-kollektion “redeZIGN for circularity”
Pilotprojektet “redeZIGN for circularity” är en capsule-kollektion från Zalandos privata märke ZIGN. “redeZIGN for circularity” är en kollektion med fem plagg som är designade speciellt för återanvändning och återvinning och som uppfyller circular.fashions riktlinjer för återvinning.

–Vi är oerhört glada över att bara några veckor efter lanseringen av vår pre-owned-kategori kunna presentera vår första kollektion som är cirkulärt designad. Det är ett viktigt steg mot vårt mål att förlänga livslängden på minst 50 miljoner modeprodukter fram till 2023, säger Kate Heiny, hållbarhetschef på Zalando

Zalando do.MORE
Dagens uppdatering sammanfaller med ettårsjubileet av Zalandos do.MORE-strategi. Företaget vidtog under förra året flera åtgärder och satte milstolpar, bland annat vetenskapligt underbyggda mål med en konkret plan för att minska koldioxidavtrycket i linje med Parisavtalet eller att införa obligatoriska hållbarhetsbedömningar för privata varumärken och partnervarumärken. Detta initiativ gör att branschen närmar sig ett gemensamt system för standardiserade mätningar som ska leda till meningsfulla och bestående förbättringar. Zalandos påskyndade hållbarhetsarbete 2020 resulterade i cirka 600 miljoner euro GMV under första halvåret, eller att cirka 15 procent av företagets GMV* genererades av mer hållbart mode samtidigt som det tog företaget närmare målet på 20 procent fram till 2023.

Related Articles