För ett år sedan tilldelades Arvid Nordquist titeln Sveriges starkaste varumärke i kaffekategorin av Evimetrix Swedish Brand Award.
Det är en titel som Arvid Nordquist behåller även i årets mätning. Det framkommer i senaste konsumentundersökningen, som täcker 400 varumärken i 30 kategorier.
Bakom starka varumärken ligger höga nivåer på kännedom och nöjda kunder. För att bygga ett starkt NKI krävs insikter, analys och ett konsekvent arbete med att utveckla sin produkt och sitt varumärke.
”Vi är så glada och tacksamma över att konsumenterna visar sin uppskattning för vårt varumärke. Det gör oss ännu mer motiverade att fortsätta utveckla vår smak, kvalitet, vårt hållbarhetsarbete och kommunikation framåt” säger Jenny Nilsson, Head of Marketing Nordics på Arvid Nordquist.
Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
”En primär förutsättning för att skapa ett starkt varumärke i branschen är att kaffet har god smak. Att ha goda framtidsutsikter och att det är ett förtroendeingivande kaffemärkt bidrar också till att kunderna blir nöjda” berättar Peter Wissing, ansvarig för undersökningen på Evimetrix.
Totalt är det 1 217 konsumenter som uttalat sig om 11 varumärken i kaffekategorin.