Hem NYHETER Coronapandemin har skapat nya konsumentbeteenden online

Coronapandemin har skapat nya konsumentbeteenden online

Publicerat av: Redaktionen

Coronapandemin har skapat nya konsumentbeteenden online 3

3 av 10 svenskar handlar mer på nätet sedan coronapandemin startade och 35 procent har börjat handla nya typer av produkter sedan virusets utbrott. Det visar PostNords kvartalsrapport E-barometern Q2 som presenteras på evenemanget Retail Day Connect den 22 september.

– En majoritet av de svenska konsumenterna undviker fysiska butiker på grund av smittrisken. E-handeln gör att de som inte vill gå in i butiker heller inte behöver det. Inte minst många äldre konsumenter har börjat e-handla på grund av rädsla för viruset. säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Den kommande rapporten E-barometern Q2 sammanfattar årets andra kvartal. Under våren och sommaren har effekten av coronapandemin på e-handeln varit tydlig. Nya konsumentgrupper, framför allt i äldre åldrar, har börjat e-handla. 3 av 10 svenskar handlar mer på nätet sedan och 35 procent har börjat handla nya typer av produkter sedan pandemin började. I den äldsta konsumentgruppen (65-79 år) var ökningen 44 procent.

I PostNords flöden har de dagliga volymerna varit uppe på mycket höga nivåer och samtidigt som hemleveranserna har ökat, har också antalet försändelser till ombud blivit fler. Paketen som anländer till ombuden ligger allt kortare tid och väntar på sin mottagare. Försändelser som anländer till PostNords ombud hämtas idag efter mindre än ett dygn. Det kan jämföras med samma månad 2019, då paketen hämtades hos ombuden efter cirka 1,5 dygn.

– Vi vet inte exakt vad det beror på att konsumenterna hämtar sina paket snabbare. Men sannolikt finns det en koppling till att fler jobbar hemifrån och därmed har större frihet att gå till sitt ombud när det passar. Tidigare var fler bundna till att hämta sina paket på väg hem från arbetet, säger Carl-Fredrik Teder.

E-barometern Q2 sammanfattar årets andra kvartal och presenteras på PostNords digitala event Retail Day Connect. E-barometern genomförs av Kantar Sifo, på uppdrag av PostNord och presenteras i samarbete med HUI.

Några siffror om förändrat konsumentbeteende från rapporten: 

  • 35 % av svenskarna har börjat handla nya typer av produkter på nätet på grund av coronapandemin, 44 % i den äldsta konsumentgruppen (65-79 år)
  • 3 av 10 svenskar handlar mer på nätet sedan coronapandemin startade
  • 6 av 10 svenskar undviker aktivt att gå in i fysiska butiker på grund av coronapandemin

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>