Det finns otaliga datorer, telefoner och hårdvaruprodukter skapade med hänsyn till miljö och klimat.
Men företag och verksamhetsledare glömmer ofta bort att ge sina medarbetare hållbara valmöjligheter – och det krävs ändring, menar Daniel Lindberg Sverigechef på Lenovo, då efterfrågan på grön IT är stor.
Vi ställer idag högre krav på vår arbetsplats än för bara några få år sedan. Vi vill ha balans och flexibilitet i vardagen, men samtidigt kunna utvecklas snabbt och ha möjlighet att klättra på karriärstegen. Inte nog med det, vi vill också att vår arbetsplats tar ett samhällsansvar och bidrar till en grön omställning. De yngre generationerna lägger särskilt mycket vikt vid meningsfullhet och att jobbet också reflekterar identitetsbyggandet. Något som gör dem svåra att både attrahera och behålla om inte verksamheten stämmer överens med deras (gröna) värderingar – det visar en undersökning från bland annat Deloitte.
Idag har de allra flesta större företagen en ambitiös hållbarhetsstrategi – vissa till och med en dedikerad hållbarhetsavdelning, men på en punkt ligger de flesta företag efter. Det är när det kommer till anställdas förväntningar på gröna IT-produkter. Detta är en av de mest framträdande slutsatserna i en ny studie vi på Lenovo har utfört i Danmark, Sverige, Norge och Finland.
Anställda vill, i mycket större utsträckning än vad som är fallet idag, erbjudas gröna alternativ när det gäller den teknik och IT-produkter som deras arbetsgivare erbjuder. Endast 13 procent av de tillfrågade svenskarna anser att deras arbetsplats gör det möjligt att agera klimatvänligt när det kommer till att välja dator, telefon eller andra IT-produkter, medan hela 54 procent anser att det inte är möjligt alls.
Siffrorna förvånar mig faktiskt. För det finns nu många gröna initiativ och produkter inom IT -branschen riktade specifikt mot näringslivet. Men det går långsamt att ta initiativen i bruk – och det är synd. För i de flesta fall är det lågt hängande frukter, som varken kräver mer ansträngning eller extra kostnader att genomföra. I själva verket kan lösningarna i stor utsträckning göra det lättare för företag att vidta avgörande åtgärder för att bidra till regeringens mål om nettonollutsläpp senast 2045.
Dessutom är de anställda redo med öppna armar: 59 procent av svenskarna skulle utan tvekan säga ja till grönare IT-produkter om arbetsgivaren erbjöd dem som ett alternativ till ”vanliga” IT-produkter, visar undersökningen. Endast 17 procent skulle säga nej.
Villigheten och motivationen att gå över till grönare teknik och tjänster finns alltså i hög grad bland de anställda, och med FN:s senaste IPCC klimatrapport blir det tydligt: vi måste välja klimatvänliga lösningar där det är möjligt.
IT-branschen har, liksom många andra, sina utmaningar, men de senaste åren har stora framsteg gjorts mot en grönare försörjningskedja – med allt från val av förpackning till återvinning av produkter. Lösningarna blir ständigt fler och bättre, men de är bara värda något när de faktiskt används.
Så därför måste företag och verksamhetsledare ge sina anställda möjligheten att välja arbetsverktyg som produceras i enlighet med deras värderingar, och få upp ögonen för de många gröna IT-produkter och initiativ som redan finns. För företagets, medarbetarnas och klimatets skull.