I en komplex produktkategori som IT är de sociala och miljömässiga riskerna stora.
TCO Development, organisationen bakom hållbarhetscertifieringen TCO Certified, lanserar nu en ny rapport: “Navigating the Sustainable IT Revolution – the critical role of independent verification”.
Rapporten hjälper inköpare att ta reda på om produkterna de upphandlar verkligen är socialt och miljömässigt hållbara.
– Miljontals arbetare i leverantörskedjan drabbas av fattigdomslöner, farliga och osäkra arbetsförhållanden, och står utan socialt skyddsnät. Detta förekommer definitivt inom elektronik- och IT-branschen, säger Parul Sharma, vd för Academy for Human Rights in Business, som är en av de som har bidragit till rapporten.
En global studie som granskade miljöinformation på nätet konstaterade att 40 procent av alla påståenden var falska eller missledande. Transparens och verifiering är avgörande för att undvika greenwash och felaktig produktinformation. Det hjälper också inköparen att säkerställa kvaliteten i organisationens arbete med hållbar upphandling, och skydda organisationens varumärke.
– Frånvaron av oberoende verifiering kan göra att inköpare utsätts för högre risker, säger Felice Alfieri, Policy Officer vid Europeiska kommissionen.
Årets Impacts and Insights-rapport tittar närmare på vad inköpare behöver göra för att undvika greenwash – och vilka verktyg som finns för att undvika falsk information. Rapportens innehåll baseras på kunskap från arbetet med TCO Certified, samt från politiska tjänstemän, ideella organisationer, forskare, fabriksgranskare, produkttestare och personer som arbetar med upphandling.
– För att veta hur organisationens inköp påverkar miljömässiga och sociala aspekter i leverantörskedjan är det viktigt med oberoende uppföljning. Utan oberoende bevis kan inköpare inte vara säkra på att den information de får om produkter som köps in verkligen stämmer, säger Sören Enholm, VD på TCO Development.
– Med vår Impacts and Insights-rapport vill vi ge inköpare verktyg för att undvika riskerna med greenwash och falsk produktinformation. Genom att få bevis på vad som faktiskt händer i leverantörskedjan kan organisationer känna sig trygga med det hållbarhetsarbete de utför, avslutar Sören Enholm.