Atea Sverige ökar sin omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period föregående år.
Totalt landar omsättningen på 3,4 miljarder kronor, en tillväxt på 333 miljoner.
Resultatet (EBIT) blev 123 miljoner kronor att jämföra med 100 miljoner år 2020.
Atea Sverige levererar ett starkt tredje kvartal drivet av kraftig tillväxt både på hårdvaru- och mjukvarusidan. Efterfrågan hos svenska verksamheter, på alltifrån molnlösningar till hårdvara, accelererar den positiva utvecklingen. Exempelvis steg försäljningen av molnbaserade tjänster med 67 procent under kvartalet. En framgångsfaktor har varit Ateas förmåga att snabbt komma ur startblocken i takt med att samhället öppnat upp.
– Vi ser ett enormt sug efter fysiska möten i branschen. Våra kunder törstar efter att få träffas och dela erfarenheter och kunskap med varandra. För dem och för våra samarbetspartners har det varit enormt viktigt att vi kunnat genomföra säkra och trygga fysiska events där vi möjliggör viktiga dialoger för IT-Sverige, säger Linus Wallin, vd Atea Sverige.
Först ut bland Ateas fysiska mötesplatser var IT-toppmötet Atea Bootcamp. I september fick 300 CIO:er och IT-beslutsfattare äntligen chans att mötas och utbyta erfarenheter under två dagar i Tylösand. Det uppstod bland annat många diskussioner kring nya möjligheter och utmaningar, såsom managerade tjänster och klassificeringen av data. Därefter har Ateas roadshow IT-arenan dragit i gång och erbjuder nu IT-avdelningar över hela landet möjlighet att bolla alltifrån teknik till strategi under en välfylld heldag på den lokala orten.
Cirkulär hantering av IT högt på agendan
Alarmerande rapporter kring klimatets mående och effekterna av global uppvärmning gör det kritiskt för varje verksamhet att dra sitt strå till stacken. I tredje kvartalet skrev Atea under brevet ”We mean business coalition” där 600 företag uppmanar G20-länderna att visa allvar med 1,5 grader-målet samt att utöka sina ansträngningar. I november deltar Atea på klimatmötet COP26 i Glasgow för att prata om hur IT är en möjliggörare i omställningen till en grönare ekonomi. På hemmaplan jobbar Atea nära kunderna för att driva förändring.
– Kundernas arbete med hållbar IT är ett av våra fokusområden. Tillsammans med över 400 svenska verksamheter strävar vi mot en hundra procent cirkulär IT-hantering. Detta gör vi genom 100 %-klubben där man får hjälp från Ateas specialister att sätta mål och åtgärder för just sin verksamhet, säger Linus Wallin.
Nytt inom 100 %-klubben är statusrapporter där kunderna kan följa sin utveckling inom cirkularitet och även benchmarka sig mot andra liknande organisationer.
Resultatet för hela Ateakoncernen
Ateakoncernen ökade omsättningen med 6 procent utan valutaförändringar till 8,5 miljarder norska kronor under det tredje kvartalet jämfört med samma period förra året. Resultatet (EBIT) blev 261 miljoner norska kronor, vilket är en ökning med 22 procent jämfört med tredje kvartalet 2020.