Hållbarhet som affärsidé lockar dagens talanger

Hållbarhet som affärsidé lockar dagens talanger 1

Studenter och akademiker i början av karriären ställer höga krav på mångfald och hållbarhet när de väljer arbetsgivare. Det visar en undersökning gjord av Academic Work och Kantar Sifo. Företag som arbetar aktivt för ett bättre klimat, ökad mångfald på arbetsplatsen och har hållbarhet som affärsidé har ett försprång i jakten på framtidens kompetens. Men det hänger på att chefen och organisationen visar ett genuint intresse för dessa frågor.

– De som söker jobb förväntar sig att arbetsgivaren tar ett genomgående socialt ansvar för mångfald och hållbarhet. Det räcker inte längre med att bara skänka pengar eller att kompensera ekonomiskt. Istället vill man se ett aktivt arbete som bidrar positivt till världens utveckling. Hållbarhet ska helst vara en del av affärsidén, säger Julia Granström, Employer Branding Specialist på Academic Work.

I undersökningen fick över 7 000 studenter och akademiker i början av karriären, så kallade young professionals, svara på frågor om hur de ser på sin drömarbetsgivare. En av tre menar att det är mycket viktigt att arbetsgivaren har en tydlig intern klimatpolicy eller arbetar aktivt för ett bättre klimat. 48 procent anser också att mångfald är ett måste på arbetsplatsen.

Arbetsgivare som arbetar aktivt med sin miljö- och klimatpåverkan har med andra ord en stor fördel framåt när det kommer till att attrahera studenter och akademiker som börjar söka sig ut i arbetslivet. Det är också viktigt för dessa företag att kommunicera sin klimatpolicy på ett tydligt sätt – helst genom en ledarfigur inom bolaget.

– Hur man som företag arbetar med miljö- och klimatfrågor är i stor utsträckning beroende av ledarskapet. Det är först när ledningsgruppen eller styrelsen visar att de verkligen brinner för och vill genomföra förändringar som dessa kan implementeras fullt ut. Om intresset inte är genuint är risken stor att mål om hållbarhet och mångfald aldrig når längre än planeringsstadiet. Detta kan vara skillnaden för att vinna kampen om de bästa kandidaterna, säger Julia Granström.

– Det är cheferna som måste visa vägen och omvandla fint formulerade policys till verklighet. Det kan innebära allt ifrån att sluta skriva ut papper i onödan, ta cykeln till kundmötet istället för bilen, sopsortera i lunchrummet, planera klimatsmarta konferenser till att bygga arbetsgrupper med mångfald, fortsätter hon.

Om young professional attraction index (YPAI):
Academic Work har, tillsammans med Kantar Sifo, skapat ett modernt mått på arbetsgivares attraktivitet bland studenter och akademiker i början av karriären – Young Professional Attraction Index (YPAI). Drygt 7000 personer deltog i den svenska delen av studien 2019. Med hjälp av YPAI vill Academic Work inspirera landets arbetsgivare att bygga relevanta och starka arbetsgivarvarumärken. Undersökningen, som genomförs av Kantar Sifo i Academic Works databas, inkluderar frågor om vad som är viktigt när man väljer arbetsgivare, hur utvalda arbetsgivare uppfattas och hur väl man känner till svenska arbetsgivare. Undersökningen ger också 100 arbetsgivare ett attraktivitetsindex baserat på tre av frågorna i undersökningen. Metoden är hämtad från globalt validerade studier kring varumärkens anseende. Svarsalternativen har målgruppen själv definierat i Academic Works egen förstudie, något som är ovanligt i liknande studier och ger oss en möjlighet att snabbt se trendförändringar hos målgruppen.

Academic Work grundades 1998. Vi rekryterar och hyr ut akademiker som fortfarande studerar, eller som är i början av karriären – young professionals. Academic Work finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Schweiz. 2018 omsatte Academic Work 2,5 miljarder kronor i Sverige och totalt 3,7 miljarder kronor i koncernen. På våra 17 kontor i Sverige är vi fler än 550 personer som jobbar heltid och vi får bra hjälp från våra drygt 450 deltidsanställda assistenter. Under 2018 jobbade fler än 15 000 konsulter via oss ute hos någon av våra kunder.

Related Articles