Hållbarhetsrapporteringen – en tid till både reflektion och framåtblickande

Hållbarhetsrapporteringen – en tid till både reflektion och framåtblickande 1
Helena Nordin, Advanias hållbarhetschef, om vikten i att inte dra ner på takten.


En hållbarhetsrapport är mycket mer än ett dokument som ska skrivas varje år. Det är en värdefull möjlighet till att tänka strategiskt och se på sitt bolag i ett större sammanhang.

För hållbarhet ska inte vara ett reaktivt arbete – blicken ska istället vara fäst på framtiden. Det menar Helena Nordin, Advanias hållbarhetschef.

När detta skrivs präglas vår omvärld av oro. Covid-19-pandemin har slagit hårt mot människor som har förlorat nära och kära, vi ser en stigande arbetslöshet och en ekonomi på halt. Världens medborgare samlas i demonstrationer när detta sätter ljuset på orättvisor och ojämlikhet, då människor som redan innan var utsatta nu drabbas hårdast. Dessutom är sommaren här, en säsong som de senaste åren präglats av allt högre temperaturer på alla kontinenter.

Mot denna kuliss lanserar många bolag sin hållbarhetsredovisning, så också Advania. I mångt och mycket kan man säga att hållbarhetsrapporteringen kanske aldrig varit viktigare än nu.

– För oss är hållbarhetsrapporteringen mycket mer än bara ett måste för att uppfylla lagen om hållbarhetsrapportering. Hela rapporteringsprocessen är värdefull och ger oss en chans att reflektera över vårt arbete och vår organisation. Det är chans att visa “här är vi idag, detta har vi gjort bra och vissa delar måste vi bli bättre på”, säger Helena Nordin, hållbarhetschef på Advania.

Sätter ambitionsnivån högt

Hon har varit med på företagets resa, från den första hållbarhetsrapporteringen för fyra år sedan till där Advania befinner sig idag. Numera har hållbarhetsstrategin en central roll i företaget.

– Redan från början valde vi att lägga ambitionsnivån högt för vårt hållbarhetsarbete och -rapportering, långt över lagkravet. Men som för alla har det varit en mognadsprocess. Vi vill inte att det ska vara en reaktiv rapportering utan också en målstyrning för vårt arbete.

Under 2019 gjorde Advania ett omtag i sin hållbarhetsstrategi. En gedigen analysprocess, där både objektiva frågor som företagets faktiska risker och påverkan på omvärlden, till mer subjektiva delar som intressentkartläggning och medarbetarundersökningar, låg till grund för en prioriteringsplan.

– Vi kan se hur hållbarhetsfrågan hela tiden breddas. Inom IT-branschen har den exempelvis gått från att ha handlat om arbetsmiljörelaterade frågor som ergonomi, kemikalier och energi, till cirkulär ekonomi, socialt ansvar i leverantörskedjan och nu de senaste åren mer transparens kring etik och skattehantering. Därför har vi valt att lägga krut där riskerna är som störst, men också där vi har störst faktisk påverkan i både positiv och negativ bemärkelse. Där har vi ju också störst inflytande för att kunna driva en förändring.

Prioriteringsstrategin är sprungen ur insikten att ingen kan vara bäst på allt. Advania har därför valt ut tre områden där de har som ambition att vara branschledande: integritet och säkerhet, en attraktiv arbetsplats och hållbar digitalisering. Man har även knutit alla hållbarhetsområden till de Globala målen.

– Vår prioritering är ett stöd för oss i hur vi sätter våra interna mål och planerar vårt hållbarhetsarbete. Det krävs mål och uppföljning för att saker faktiskt ska bli gjorda, säger Helena.

Inget hållbarhetsarbete utan medarbetarengagemang

Ett viktigt steg för att lyckas med sitt hållbarhetsarbete, menar Helena, är att det är ordentligt förankrat hos alla anställda. Därför har medarbetarengagemanget varit en viktig aspekt för prioriteringen.

– Genom öppna frågor och möjligheten att skriva fritext i vår enkät kunde vi snappa upp idéer från våra medarbetare. Men det gav oss också kunskap om ämnen och områden som vår personal vill lära sig mer om.

Bland annat blev det tydligt att säljarna ville ha mer på fötter för att kunna lyfta Advanias hållbarhetsarbete i sina kundmöten. Just denna bit blir en allt viktigare usp i en bransch med hög konkurrens.

– Vi har ett utbildningsprogram för alla våra nyanställda och konsulter. Men det finns alltid mer vi kan göra för att stärka vår internkommunikation kring det arbete vid gör. Det här tror jag är en utmaning för alla större bolag.

Dra inte ner på växeln – det är full fart framåt som gäller

Det är alltid svårt att sia om framtiden. Men i en tid som den här, är det kanske svårare än någonsin. Helena oroas över den tendens hon ser att även företag i IT-branschen tvingas skjuta på satsningar och projekt i spåren av pandemin.

– Dagens utmaningar, oavsett om det gäller klimatlösningar genom hållbar digitalisering  eller mänskliga rättigheter, kräver att vi kollegor i branschen samarbetar. Både på lokal och global nivå. Det är inte utan anledning som vi valde att lyfta in det globala målet 17 om partnerskap i Advanias hållbarhetsstrategi. Den här våren har vi i IT-branschen visat hur viktiga vi är för att skapa ett hållbart samhälle. Vi har lösningarna för att kunna jobba samt undervisa på distans, och vi bidrar med livsviktiga digitala lösningar för vården. Då ska vi inte dra ner på växeln – tvärtom! Det är full fart framåt som gäller.

Läs Advanias hållbarhetsrapport här.

 

Related Articles