Så driver medierna på solenergins framväxt bland företag och konsumenter
Hem ENERGI Så driver nu medierna på solenergins framväxt bland företag och konsumenter

Så driver nu medierna på solenergins framväxt bland företag och konsumenter

Publicerat av: Redaktionen

Meltwater lanserar en ny rapport som kartlägger hur media ger bränsle till samtalet om en av vår tids mest angelägna frågor; hållbar energiproduktion.

Resultatet av undersökningen, som syftar till att identifiera och analysera solenergi-diskussioner i media mellan januari och juni 2022, visar att debatten om solceller ökar successivt från år till år.

Bara halvvägs in i 2022 har solenergi genererat omnämnanden som motsvarar hela 2020:s totala täckning.

Majoriteten av medieinnehållet är relaterat till företag som lyfter miljöfördelar (56 %), vilket tyder på en ökning i intresse för implementering av hållbar energikonsumtion. Resterande innehåll är relaterat till konsumenters användning av solceller (28 %) och statliga aspekter (16 %).

— Det vi ser förmedlas i media är en försiktigt positiv syn på solenergi, säger Frida Fors Wallsbeck, nordisk marknadschef på Meltwater. Framförallt i b2b-täckningen skrivs det om miljöfördelar, utveckling av ny teknik samt affärsmöjligheter med solenergi. B2c-innehållet karaktäriseras istället desto mer av diskussion om hushållens förmåga att göra långsiktiga vinster och bli självförsörjande.

Så driver medierna på solenergins framväxt bland företag och konsumenter

Frida Fors Wallsbeck

Oro kring ryskt energiberoende

Kartläggningen visar även hur oro kring ryskt energiberoende präglar den mediala diskussionen om solenergi, vilket kan få företag att påskynda sina åtgärder för att använda förnybar energi. John Kerry, USA:s sändebud för klimatfrågor, kommenterade exempelvis utmaningen som de europeiska länderna står inför genom att poängtera hur Vladimir Putin fått Europa att agera snabbare för att distribuera förnybar energi.

Samtidigt ser vi innehåll som diskuterar behovet av att ta fram bättre lagstiftning för att göra etablering av solcellsprojekt mer lättillgängliga.

— Det är tydligt att regeringar driver initiativ för solenergi och lyfter fram affärsfördelar, men vi ser också medieinnehåll där byråkratiska hinder beskrivs som ‘ett monster som bromsar energiomställningen’. Det säger oss en del om hur medierna driver på och utvecklar debatten om solenergins framväxt, säger Frida Fors Wallsbeck.

Förutom osäkerheter i den internationella försörjningskedjan och byråkratiska hinder, avslöjar analysen ytterligare utmaningar i implementeringen av solenergi:

  • Risk för förstörelse av landskap och jordbruk
  • Effektivitet och otillförlitlighet
  • Brandrisker eller olyckor i samband med solcellsparker
  • Installation av solenergi är en kostnadsfråga

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>