I det nya avsnittet av ABB Decoded talar ABB:s nya ambassadör om vilket ansvar vi alla har att skapa en hållbar framtid.
Di Grassi delar sin syn på motorsportens roll att driva på de tekniska framstegen och som en motiverande plattform
Han diskuterar sin optimism om framtiden med den senaste tekniska utvecklingen, som Gen3-bilen i ABB Formel E
Den brasilianske racerföraren Lucas Di Grassi deltar i det första avsnittet 2022 av podden ABB Decoded. Di Grassi är ny ABB-ambassadör inför säsong 8 och talar om mer än bara sina egna racingframgångar – som att han blev Formel E-mästare under seriens tredje säsong. Han delar med sig av sin syn på fördelarna med hållbar teknik för att möta klimatutmaningarna.
Di Grassi är engagerad i sportens kraft att dra uppmärksamheten till problemen – han har en vision bortom cockpiten och en lång tradition att samarbeta för människans bästa.
Framsteg inom e-mobilitet
Efter att ha varit involverad i Formel E från början, har Di Grassi själv sett de enastående framsteg som gjorts både på och utanför banan samt de enorma förändringarna inom e-mobilitet.
”När Formel E verkligen drog igång 2012 var det inte många som talade om elbilar och antalet som såldes var försumbart. På 10 år har det skett en fullkomlig revolution. Alla talar om elbilar och de står nu för cirka 10 procent av försäljningen. Alla större tillverkare har redan förklarat att de tänker satsa på att producera enbart elbilar på fem till tio års sikt.”
Motorsporten är mer än bara action på banan
”Jag har alltid sett motorsport som något mycket mer än bara det som händer på banan. Jag har sett sporten som en plattform för företagen, för publikunderhållning och som en källa till inspiration.
”När Formel E kom började jag förstå att framtiden skulle bli elektrisk och att detta skulle påverka folks livskvalitet med tanke på luftföroreningarna; det skulle ge en mer demokratisk rörlighet eftersom det skulle bli billigare att ta sig från punkt A till B för alla och det skulle bli en revolution i kampen mot klimatförändringarna. Det har verkligen fyllt sitt syfte och tillgodosett den passion jag har. Det blev mitt livsmål att bli framgångsrik inom Formel E och se att den nya tävlingsformen lyckades.”
Gemensamt ansvar
För Di Grassi kommer engagemanget i miljöfrågor från en känsla för etik och moral.
”Jag tror att efter att man har uppnått sina grundläggande mål i livet – man har någonstans att bo, tillräckligt med mat, man har utbildning och god hälsa – då behöver man skapa samma bas för andra människor som inte har den grundtryggheten. Man försöker förbättra samhället och föra mänskligheten framåt. För mig handlar det om att utnyttja tekniken och kunskaperna om vad vi gör inom racingvärlden – det kan göra världen till en bättre plats.”
Optimism inför framtiden
Det är förbättringarna inom teknik och infrastruktur som har gjort Di Grassi optimistisk inför framtiden. Ett exempel på det kommer att visas på banan från och med säsong 9 med nästa generations bilar i Formel E.
”I och med Gen 3-bilarna kan man se hur enastående snabbt tekniken utvecklas och det är ett sätt att visa folk vilken utveckling det har varit samtidigt som det skapar känslor. Den nya generationen har mer än dubbla kraften, är 100 kilo lättare och har fyrhjulsdrift. Enbart detta är helt revolutionerande – bilen kommer att vara ett monster.”
För Di Grassi har de inspirerande hållbarhetsprojekten som bedrivs runt om i världen gett honom hopp tillsammans med de växande framgångarna med en racingserie som bygger på att främja e-mobilitet.
”Det enda sättet på vilket den här utvecklingen uppnås är tack vare tekniken. De företag som är engagerade i Formel E på infrastruktursidan, som ABB, den teknik som finns kring själva bilarna, laddningen, energin som kommer till fordonen, att vissa komponenter kan återvinnas – allt detta ger mig en massa hopp. Och det är definitivt genom teknik vi kan lämna ett bättre arv och en bättre värld efter oss till framtida generationer.”
Utgivningen av detta avsnitt av ABB Decoded kommer en vecka före starten av säsong 8 av ABB FIA Formula E World Championship. Serien inleds i Diriyah, Saudiarabien den 28 och 29 januari, där förarna återigen kommer att tävla på natten på en bana som är upplyst med lågförbruknings LED-teknik, som drivs av helt förnybar energi. Den 21-varv, 2,495 km långa Diriyah-banan går runt de historiska stadsmurarna på UNESCO:s världsarvslista, med en lång, energidränerande raksträcka i slutet av varvet, vilket gör det till ett riktigt strategitest.