Zalando lanserar kapselkollektion med fokus på hållbarhet

Zalando lanserar kapselkollektion med fokus på hållbarhet 1

I januari 2020 lanserades den första ”Small steps. Big impact. by Zalando”-kollektionen. Konceptet har nu vidareutvecklats och utökats till att inkludera både dam- och herrkläder, tillsammans med åtta utvalda modemärken: Closed, Designer’s Remix, Henrik Vibskov, Holzweiler, House of Dagmar, Mother of Pearl, Mykke Hofmann och Progetto Quid.

Kollektionen består totalt av 116 plagg och accessoarer där de bidragande varumärkena från Skandinavien, Tyskland, Storbritannien och Italien valdes utifrån deras hållbarhetsvärderingar. Fokus har legat på att skapa en medveten kollektion med en gemensam estetik baserad på hållbara material.

–Hållbarhet har blivit ett av de viktigaste områdena för designers inom premiumsegmentet. Och för oss på Zalando är det viktigt att kunna erbjuda våra kunder den här typen av hållbara alternativ, utan att kompromissa med stil och kvalitet. Vårt mål är att inspirera våra kunder att handla mer hållbart och vi är glada över att kunna göra detta tillsammans med våra varumärken, säger Lena-Sophie Roeper, inköpschef för premiumsegmentet på Zalando.

Kollektionen är designad med övergångsperioden mellan årstiderna i åtanke. En palett av höstfärger kompletterar den naturliga estetiken i de växlande årstiderna, med stilar som passar för såväl varmare som svalare väder. Kollektionen består genomgående av högkvalitativa och hållbara material, däribland ekologisk bomull, mjuk lyocell och miljövänligt triacetat samt återvunnen bomull, polyester och ull. Oberoende certifieringar från GOTS, OCS och GRS tillhandahålls där det är möjligt.

–Under de senaste åren har vi kommit långt i att skapa större transparens för att identifiera mer hållbart mode. Vi vill göra det enkelt och roligt att handla hållbart, samtidigt som vi erbjuder inspiration och information – allt på ett och samma ställe, berättar David Hejgaard, Nordenchef på Zalando. Zalandos närvaro på modescenen ger oss en unik position att introducera mer hållbart mode till våra mer än 34 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Detta genom att arbeta tillsammans med partners, däribland den fantastiskt duktiga trion på House of Dagmar, som delar vår vision och etiska riktlinjer, och genom Zalandos hållbarhetsstrategi do.MORE.

Kapselkollektionen ”Small steps. Big impact. by Zalando.” finns tillgänglig online från och med 25 oktober 2020 hos Zalando.

Related Articles