Bolt kommer att finansiera projekt för förnybar energi i östra Afrika och i Indien samt ett skogsplanteringsprojekt i Storbritannien som en del av sitt miljöinitiativ, Green Plan. Företaget planerar att investera tio miljoner euro för att neutralisera sitt koldioxidavtryck under de kommande fem åren, samtidigt som man aktivt strävar efter att minska sina egna utsläpp.
Bolts miljöinitiativ Green Plan innebär att man är den största taxitjänsten i Europa som frivilligt åtar sig att göra alla resor koldioxidneutrala. En del av strategin för Bolt är att använda sig av kompensationssystem för minska sitt koldioxidavtryck.
Green Plan inkluderar kompensering av koldioxidutsläpp från den europeiska transportsektorn med minst fem miljoner ton fram till 2025. Tanken är att minska utsläppen genom att erbjuda fler gröna resealternativ, samtidigt som man kompenserar för utsläpp från Bolts kontor globalt redan år 2020. Företaget lanserar även elektriska sparkcyklar i fler städer och kommer att undersöka hur resenärer kan bidra till gröna initiativ i appen.
– Vi arbetar för att påskynda övergången till delade och effektivt använda fordon likt elbilar, cyklar, skotrar och andra typer av fordon som ännu inte blivit uppfunna. Men vi måste samtidigt inse att utvecklingen inte går tillräckligt snabbt. Samtidigt som vi minskar utsläppen genom att lägga till fler delade och elektriska fordon på vår plattform, tar vi också omedelbart ansvar genom att klimatkompensera våra utsläpp idag, säger Markus Villig, vd och grundare av Bolt.
Indien, Afrika och Storbritannien
För att kompensera utsläppen för 2019 kommer Bolt att finansiera West India Wind Power, ett projekt för förnybar energi i Indien som bygger och installerar vindkraftverk. Man satsar även pengar hos M-Kopa, ett företag i östra Afrika som hjälper familjer i Kenya, Uganda och Tanzania att byta ut dyrt fotogen som används som bränsle mot prisvärd och förnybar solenergi för att täcka energibehoven i deras hushåll. Dessutom har Bolt valt att finansiera ett projekt genom Woodland Carbon Code, ett skogsplanteringsprojekt i Storbritannien.
En kundundersökning som Bolt genomförde på ett antal europeiska marknader visade att Boltanvändare är oroliga för sitt ekologiska fotavtryck och vill att varumärken ska stötta dem i att vara miljövänliga i vardagen.
– Vår undersökning bland 15 000 Boltkunder i hela Europa visade att 94 procent av dem är oroliga för vilken påverkan deras dagliga val har på miljön. 95 procent vill att varumärken ska stötta dem i att vara miljövänliga i vardagen. Bara 5 procent var redo att välja en resa med en elbil om den var dyrare, medan 85 procent skulle göra det om priset var detsamma. Detta lägger ett oerhört ansvar på företag att absorbera kostnaderna för att minska sitt koldioxidavtryck samtidigt som priserna hålls låga för kunderna. Men vi är engagerade i att göra just det och hoppas att fler företag följer efter, säger Markus Villig.